خواص سنگ یاقوت سرخ

خواص سنگ یاقوت سرخ

معرفی سنگ

قبل از شرح خواص سنگ یاقوت سرخ ابتدا خود این سنگ را معرفی میکنیم . یاقوت سرخ یا به اختصار یاقوت نوع سرخ رنگ کوراندوم است که بعد از الماس سخت ترین کانی ها محسوب می شود. کوراندوم از کانی های سنگ های آذرین است و نوعی آلومین (اکسید آلومینیوم) محسوب می شود که ممکن است حاوی مقدار کمی ناخالصی از عناصری همچون تیتانیوم،مس، منگنز، کروم و آهن آغشته شود. وجود این ناخالصی ها باعث ایجاد رنگ های مختلف مانند آبی، زرد، بنفش، صورتی، نارنجی، و سرخ در کوراندوم می شود. کوراندوم هایی که رنگی به جز سرخ و صورتی داشته باشند یاقوت کبود نامیده می شوند و کوراندوم های سرخ رنگ و صورتی با نام یاقوت سرخ شناخته می شوند.
بیشتر یاقوت جهان در کشورهای میانمار، سری لانکا، کنیا، ماداگاسکار و تایلند قرار دارد و مرغوبترین آن ها در دره موگوک در میانمار یافت می شود.
ریشهٔ نهایی این واژه از یونانی باستان huakinthos است که یک بار از عربی به صورت «یاقوت» و یک بار از فارسی میانه به صورت «یاکَند» وارد فارسی شده است.

 

خواص یاقوت سرخ

برای آن دسته افرادی که در تیر ماه متولد شده اند سنگ یاقوت قرمز به عنوان سنگ ماه تولد آنها از هزاران سال پیش درنظر گرفته شده است.برخی آثاری که این سنگ بر روی نگهدارنده آن به جای میگذارد عبارت است از : اخلاص،شادی،صداقت و شجاعت. خواص متافیزیکی و ماوراء طبیعی باستانی یاقوت سرخ روی نگهدارنده و صاحب این سنگ -که متولد تیر ماه است-عبارت است از: سرزندگی،اعتماد به نفس و قدرت. خواص شفابخشی هم برای سنگ ماه تیرماه (یاقوت سرخ) در نظر گرفته شده که مربوط به پاکسازی و سلامت خون،عفونت و افزایش الگو های تفکر مثبت می باشد. همچنین یاقوت سرخ به منضور افزایش دریافت انرژِی،سخاوت،ایجاد رفاه و موفقیت نیز استفاده می شود

رنگ یاقوت سرخ،رنگ مورد علاقه کودکان پرخاشگر است و در قرون وسطی سنگ مورد استفاده اغلب کشیشان بوده و اعتقاد داشتند که این سنگ از بهشت آمده است.یاقوت پس از الماس بیشترین سختی را دارد و وزن آن بیشتر از پنج قیراط باشد ارزش آن معادل و یا حتی بیشتر از الماس است

خواص سنگ یاقوت سرخ

از جمله خواص درمانی یاقوت قرمز اثر آن بر روی اعصاب و روان است و برای بیماری های قلبی،تنظیم جریان خون،و بهسازی غدد فوق کلیوی را می توان نام برد یاقوت سرخ برای افرادی که فشار خون پایین دارند مفید است .همچنین جریان خون را در چشم ها زیاد می کند و موجب تقویت قدرت بینایی می شود

ترکیبات شیمیایی یاقوت آلومین خالص است که ممکن است به مقدار کم با مواد دیگر از قبیل کروک و آهن آغشته شود. در لایه‌های آتشفشانی قدیمی هند و تبت یافت می‌شود و دارای اقسام مختلف می‌باشد که مرغوب ترین و قیمتی تر از همه یاقوت آتشی است.

محل پیدایش یاقوت سرخ

میانمار (برمه) برای قرن ها مهمترین منبع استخراج یاقوت سرخ بوده است.اما در سیل های اخیر تعداد یاقوت های با کیفیت که در برمه پیدا شده بسیار کم و انگشت شمار شده.بهترین رنگ یاقوتی که از معادن برمه استخراج می شود به “خون خدایان” معروف است .اخیرا معدن جدیدی برای استخراج یاقوت سرخ در میانمار کشف شده که در استان نامیا و در شمالی ترین قسمت آن معروف به کاچین قرار دارد.

خواص درمانی یاقوت سرخ

در گذشته، سنت هیلدگارد و بنژان توصیه می کردند این سنگ بر علیه بیماری های همه گیر و عفونی از جمله طاعون مورد استفاده قرار گیرد و ابوریحان آنرا برای تنظیم گردش خون بیمار های قلبی و کم خونی و تقویت گرمی مزاج و غدد فوق کلیوی پیشنهاد کرده است. این سنگ فشار خون پایین را افزایش می دهد و ضعف و ناتوانی را کاهش می دهد و با به جریان در آوردن خون در مویرگهای چشم باعث نیرو بخشی به آن می گردد. نافع غدد تیموس سلسه اعصاب است و در صورت استفاده صحیح زیر نظر یک درمانگر متبحر تاثیر زیادی بر روی درمان سرطان خون خواهد داشت.  خواجه نصیر در تنسوخ نامه آورده : «حکماء هند گویند که چون یاقوت با خود دارند از علت طاعون در امان باشند. وبا بر آنکس که دارد کار نکند. و اگر یاقوت را در دهان گیرند بخاصیت دل را قوت دهد و اندوه و غم کاهد. و تشنگی را بنشاند. و در دهان سرد بماند بخلاف سایر جواهر. و اگر دائما با خود دارند در چشم مردمان بشکوه باشند… و خون صافی گرداند.»

یاقوت حامی خوبی برای انسان است. قلب را از عشق لبریز می کند و به طور معمول در حالت تمرکز، پرورش نیرو های معنوی را باعث می شود. رشد شخصیت، امید به زندگی، شهامت و شجاعت را می افزاید. این سنگ حامی آرزوهای شماست و نیز مانع از بی وفایی و خیانت شریک زندگی می گردد.

روایات ائمه اطهار درباره یاقوت

از حضرت علی بن موسی الرضا(ع) منقول است که انگشتر یاقوت در دست کنید که پریشانی را زایل می کند.

از حضرت امام صادق(ع) منقول است که سنت است انگشتر یاقوت در دست داشتن.